V tomto školním roce máme možnost se radovat ze spousty věcí a jednou z nich je program, který nám umožnil proniknout s tématy kreativity a divergentního myšlení do menších škol po celé republice.
Zapojili jsme se do výzvy Národního plánu obnovy Podpora projektů kreativního učení a z dotace jsme vybraným školám nabídli ucelený program Studium rozvoje kreativity a divergentního myšlení. Programu se nakonec účastní 86 pedagogů z menších škol a jejich prostřednictvím více jak 1200 dětí od 6 – 15 let!
Učitelům máme možnost předat naše zkušenosti z prostředí podnikavosti a kreativity, teoretický základ, mnoho podpůrných materiálů, videotutorialy a především naši podporu.
Rádi od účastníků slyšíme, jak děti práce baví a stejně tak (ne-li víc) se rochníme ve zpětné vazbě, která nám jasně říká, že práce baví i učitele samotné.
Díky dotaci jsme schopni celý program školám nabídnout bezplatně a s ohledem na specifické potřeby menších zařízení, jako je třeba velká vytíženost vyučujících.
Právě pro malé školy je velkou výhodou distanční forma programu.
K účastníkům jsme se snadno dostali skrze tři webináře, rozvíjející témata spojená s kreativitou, budoucností na trhu práce, uchopení žákovského projektu nebo práci s nápadem. Potkáváme se na individuálních konzultacích nebo na skupinových konzultačních setkáních, které pořádáme po celou dobu pravidelně jednou měsíčně.
V Google učebně, která je jim k dispozici, najdou ucelené, variabilní a gradovatelné metodiky pro realizaci projektové výuky a související pracovní listy pro samostatnou i skupinovou práci dětí a spoustu časově nenáročného materiálu pro každodenní práci, jako jsou kvízy, pracovní listy, pětiminutové výzvy, které zajistí pravidelný trénink divergentního myšlení nebo “bonusy” pro ty, kteří chtějí jít v tématech opravdu do hloubky.
A největší radost se k nám hrne právě teď v samotném závěru několikaměsíčního projektu, kdy účastníci odevzdávají své výstupy práce s dětmi, a to často dalece za hranicí svých povinností daných programem. Kromě záznamů projektových dní (kterých už dnes máme přes 20) a původních drobných zadání na rozvoj divergentního myšlení se k nám dostávají především úžasné nápady, originalita a zábava.
Chcete třeba…
Pak se musíte stát žáčkem některého ze zapojených pedagogů:)
Ukazuje se, že do dětského prostředí je možné přinést nekonečné množství aktivit na rozvoj kreativity a že mnohé z nich lze bez velkého úsilí skloubit s běžnou výukou.
A že je práce na rozvoji kreativního myšlení závazkem nejen pro nás, ale i pro zapojené pedagogy, dokazuje i fakt, že se nám na konci projektu sejde na 180 záznamů úkolů na rozvoj divergentního myšlení, za nimiž stojí právě účastníci programu.
A co si o programu myslí účastníci?
“Rozvoj kreativity vidím jako velmi důležité i pro učitele. Je to nový pohled i pro mě. My, jako učitelé máme pocit, že musíme všechno dětem lajnovat a přednášet a nenecháváme je dostatečně samostatně přemýšlet a tvořit. Jsem ráda, že jsem se mohla účastnit vašeho kurzu.”
“Díky za skvělou organizaci, velký počet on-line setkání a podpory z Vaší strany.”
“Na projektu oceňuji osobní nasazení a pracovitost lektorů. Živé, poutavé téma vhodně podpořené příklady dobré praxe. Ucelenost tématu a synergický efekt.”
“Oceňuji skvělou prezentaci nového formátu vzdělávání. Lidskost a laskavost. Profesionalita.”
“Oceňuji hlavně Vaši aktivitu a zapálení, přehledné a jasné informace, dobrý nápad, příjemnou atmosféru během webinářů.”
Prototýpci, zapsaný spolek
Nejedlého 373/1, Brno 638 00
IČO: 07855800
Číslo účtu: 2001590347/2010
info@prototypci.cz
Nejnovější komentáře