Děti, technologie a prázdniny v době pandemie

S oznámením o zrušení výuky čeká mnoho rodin neplánované volno, které ale nebude žádnými prázdninami pro rodiče ani pro děti. Ne všichni rodiče mohou s dětmi zůstat doma a věnovat se jim naplno. Mnozí budou doma starší školáky nechávat s jejich školními úkoly a budou mít co dělat, aby jim navařili na další den. Jiní budou provozovat částečný nebo úplný home office a k tomu se věnovat dětem i domácnosti. 

Jak to udělat, abychom děti celý den zabavili, něco je naučili, co nejméně je “uklízeli” k mobilu či počítači a dokázali sami v klidu pracovat? Desatero doporučení je tu pro rodiče, kteří přemýšlí, jak v době volna smysluplně využít technologie. 


💻 Ukažte dětem, jak v kyberprostoru pracujete

Neodhánějte děti, když doma zasednete k práci. Nechte je koukat přes rameno do účetního programu, napište před nimi email, upravujte reálné dokumenty, prezentace, počítejte v tabulkách, tvořte s dětmi grafy, nechte je být u vašeho online hovoru, ukažte jak programujete a taky jak řešíte situaci, kdy vám něco nefunguje nebo nejde. 

Možná dokonce najdete činnosti, se kterými vám děti mohou po malé instruktáži pomoci. Děti tak snadno pochopí širší škálu možností, které technologie nabízí.


💻 Nechte si ukázat aplikace, které děti používají a hry, které hrají

Děti mnohdy používají technologie s pocitem viny. Rodiče jim dávají najevo, že je nevyužívají smysluplně a tráví na nich příliš mnoho času. Zkuste proniknout do jejich světa a nechte si ukázat, jak s technologiemi pracují. Třeba budete překvapeni, jaké aplikace používají a že ne všechny hry jsou stejné. 

Možná si sami po práci odfrknete, když budete společně prozkoumávat graficky úžasné a nápadité hry jako jsou třeba tyto nebo si něco postavíte v Minecraftu (hodit se vám může šikovná příručka pro rodiče).

A jestli ve vás zůstane pocit, že se děti v kyberprostoru pohybují nejistě, lehkovážně nebo se dokonce dostávají do nebezpečí, pak se s nimi projděte po portálu Chytrá škola.


💻 Naučte se na počítači něco úplně nového

Určitě máte v oblasti digitálních technologií slepá místa, která chcete už dlouho zaplnit nebo si prostě jen osahat něco nového. Naučte se spolu s dětmi nový grafický program, nástroj na tvorbu infografik, prezentací, úpravu fotek a videí nebo se třeba vrhněte i do náročnějších projektů – zprovozněte blog nebo si osvojte základy programování. Aplikace jako Canva, Prezi, Mentimeter, Scratch nebo e-learning „Kód za kódem“ od Czechitas zvládají i mladší školní děti – projděte si tutorialy a nebojte se ani těch, které jsou v cizím jazyce. Zkoušejte, dělejte chyby a nebuďte moc překvapení, když zjistíte, že to dětem půjde snáz než vám.


💻 Objevte svět online vzdělávání

Nenadálé volno nejsou prázdniny a děti (a s nimi i my rodiče) pravděpodobně dostanou ze školy úkoly. Ne každý jsme pedagog a zvládnout domácí přípravu může být docela oříšek. Naštěstí existuje řada skvělých online pomocníků. Spousta výukových videí je zdarma na Youtube nebo v Khanově škole, procvičovat matematiku můžeme na matika.in, programovat se naučíte na Code.org a jazyky v Duolingu. Své online kurzy otevřela i některá nakladatelství – například Fraus. Pár hodin klidné práce vám pak zajistí například dokumentární série z dílny BBC nebo francouzský seriál Svět budoucnosti. Starším dětem pak můžete ukázat Tedx přednášky a pokud by jim to bylo pořád málo, existují kvanta otevřených – tzv. MOOC kurzů z nejlepších univerzit na světě. 

Vyčerpávající seznam rozdělený podle témat najdete na portálu Digiděti


💻 Staňte se tvůrci

Jedna věc je řemeslně zvládnout určité aplikace a druhá plnit je obsahem. Proč se ten který nástroj vlastně učíme? Co chceme říct infografikou, videem, prezentací nebo články? Zkusme si s dětmi tyto otázky položit raději ještě předtím než se konkrétní aplikaci učíme, aby jim bylo jasné, že začínáme od reálné potřeby něco sdělit, popřípadě něco změnit. Ukažte dětem, jak sami tvoříte, kde čerpáte nápady, inspiraci a co obnáší kreativní proces.

Ne každé dítě dokáže napsat článek, ale skoro každé dokáže vytvořit infografiku na určité téma, komiks, fotit nebo natočit video. A protože není zakázané potkávat se s kamarády, mohou třeba video natočit společně s nimi a potom je s vaší pomocí upravit. 


💻 Chopte se šroubováků

Určitě doma najdete vyřazené elektrospotřebiče a sadu šroubováků. Možnost podívat se do jejich vnitřku pomáhá dětem uvědomit si, že věci jsou pod povrchem složitější, ale že jim lze porozumět a pochopit jak fungují. Po překonání ostychu z toho “věci ničit” se u dětí (i rodičů) rozvíjí nápady na vlastní složitější projekty a touha po opravování a recyklaci.

Takové rozmontování klávesnice nebo starého mobilu lze využít pro opravdu výživný projekt. Můžete třeba demontáž zaznamenávat na video nebo fotit jako byste připravovali návod pro někoho dalšího. Tím u dětí budujete uvědomění si jednotlivých kroků a schopnost dokumentovat svoji práci. Záznamů demontáží a videí, která objasňují funkčnost spotřebičů najdete na Youtube stovky a protože je většina v angličtině, tak je velmi snadno využijete i jako praktické jazykové lekce.


💻 Nebojte se dat 

Právě teď kolem nás krouží spousta dat a mnohé z nich stresují nejen nás, ale i děti. Jako rodiče můžeme udělat mnoho, aby se v nich děti lépe vyznaly, hledaly si správné zdroje a pochopily vztahy a souvislosti. Začít můžeme ukázkami dat, které potřebujeme k práci a jak s nimi nakládáme v tabulkách a grafech. Od Excelu nebo Google tabulek se můžeme přesunout k velmi pěkně zpracovaným projektům, určených přímo pro děti. Jedním z nich je například webová aplikace  Dollar Street, která nabízí pohled do domácností v různých zemích světa. Rodiny je možné filtrovat dle jejich příjmů a pomocí fotografií si uvědomit jejich běžný život. Aplikace navazuje na publikaci Faktomluva od Hanse Rosliga, kterou si můžete uklidňovat nervy až dáte děti spát. Po jejím přečtení budete hledat měřítka a vztahy mezi daty, které vás do té doby nenapadly. 

Možnost pokročilého využití aplikace Dollar Street nabízí Jan Kršňák z projektu Digiděti:

Ať se z poznávání světa stane hra. Hrací plochou je program na tvorbu myšlenkových sítí
Orgpad ( www.orgpad.com). V něm je možné vyprávět příběhy na libovolná témata ve formě sítí sestavených z textů, obrazů nebo videí. Každá síť je knihofilmem plným poznání. Cílem hry je sestavit co možná nejrozsáhlejší a nejpropojenější síť souvislostí. Když se to podaří, knihofilm ožije. 

Hra začíná výběrem jedné rodiny z Dollar Street. Do prvních tří políček sítě se zkopírují tři
fotky ze života rodiny, např. jejich dům, kuchyň a postel. Mezi domem, kuchyní a postelí vedou cesty. Z políček a cest se začne rozvíjet příběh knihofilmu. Na kteroukoli stranu. Ať se mysl dětí rozběhne, kam se jí chce. Každé nové políčko přidává do knihofilmu nový příběh, novou scénu. Každý dům se nachází v krajině, kterou lze prozkoumat na Google Earth, v každé kuchyni se připravují místní speciality, v každé posteli se sní jiné sny. Vše lze najít někde na internetu a vložit dovnitř políček nebo mezi ně. Jaký je rozdíl mezi brazilskými a čínskými sny? Až kam je možné se dosnít v rámci poznávání světa? 

Někdo se z kuchyně dostane ke zkoumání deštného pralesa a někoho jiného představivost zavede z postele rovnou do černé díry. Anebo do nitra letadla. V rámci jedné sítě je možné dojít klidně do lesa i do vesmíru najednou – cesty sítí vedou nejen do zeměpisu, ale i do historie, biologie nebo fyziky. Jsou to cesty do nitra zkoumavé prázdninové mysli. Do mysli, která má čas prozkoumávat svět. Ať se děti během neškoly učí, co je baví a zajímá. Zde je ukázka pro inspiraci, ale není to vzor. Může to být i jinak. 

Je dovoleno sdílet sítě mezi více uživateli – děti mohou na jedné síti pracovat naráz se svými kamarády. Anebo rodiči. Knihofilm může popisovat i životy více rodin. Živý knihofilm má alespoň 21 uzlů (n>21 uzlů) a více než 2n cest mezi nimi. Není to snadná hra. Vyžaduje trpělivost, samostatnost a nápady. Hraje se jen tak, pro zábavu, prázdninově. Schválně kdo dokáže svůj knihofilm oživit…

💻 Zkuste navázat technologie na reálný fyzický projekt

Výborně funguje, když děti tvoří rukama a technologie použivají jako doplněk – podporu pro jejich (nebo třeba váš společný domácí) projekt. Vycházejte primárně z nápadů dětí, ale třeba máte v záloze i nějaký hezký nápad na vylepšení domácnosti, na kterém se chce dítě podílet.  Nechte děti, aby dohledaly informace, spočítaly materiál, vytvořily plakátek nebo dokonce postavily eshop. Že to sami neumíte? Nevadí, aspoň máte příležitost se to učit spolu. Přesně takhle během pár dnů vznikl i tento eshop Prototýpků v tandemu devítiletý kluk a jeho máma.

A nebojte se – děti se běžně vrací od digitálního k fyzickému tvoření a zvládnou neuvěřitelné věci, když před sebou vidí reálný hmatatelný výsledek své práce. 


💻 Dejte jim podmínky pro tvoření

Možná je to jasné už z předchozích bodů, ale na to, aby se děti v digitálním světě chovaly kreativně, potřebují kreativní nástroje. Zprovozněte jim tvořivé aplikace, pamatujte si hesla a vracejte se k nim. 

A pokud si přejete, aby dítě nesedělo jen u počítače, ale dělalo i něco rukama, nezapomínejte ho vybavit minimálně kvalitním výtvarným materiálem, protože s pouzdrem ze školy a papíry z tiskárny si dlouho nevystačí. Více tipů, jak doma rozvíjet kreativitu v offline i online světě se dočtete zde včetně tipů na materiál, který je fajn mít doma po ruce nejen v době pandemie. 

Mimochodem, nemáte náhodou doma pod postelí nebo na půdě staré plyšáky? Zkuste je jedno odpoledne vytáhnout, přidejte k nim nůžky, jehlu a nit a tvořte zombíky. Proč má přešívání plyšáků smysl a jak se dá propojit s technologiemi, se dočtete v článku Re-plyšáci.


💻 Odpojte se

Chce to trochu tréninku, pár pravidel, hodně diskusí a pochopení než si doma zavedete okna, ve kterých technologie nepoužíváme a ani na ně nemyslíme – kdy máme možnost odpočívat, lelkovat a přemýšlet. Mozek je při využívání technologií v podstatě neustále přetížený, a tak se hodí s dětmi mluvit o jejich i svých vlastních pocitech při používání mobilu či počítače. 

Není zrovna jednoduché nastavit si práci doma tak, abychom my sami úplně vypnuli, nebyli dosažitelní a ukázali tak dětem, že nic nedělat je strašně důležité. Inspiraci, jak nastavit rovnováhu při průchodu digitálním světem načerpáte například na besedách Replug.me

A jelikož zatím máme možnost pohybu, tak toho využijme a šup na hřiště nebo do lesa.

Previous Post

Pomoc! Moje dítě je zase na mobilu

Next Post

Proč má smysl u dětí rozvíjet kreativitu?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to top