Dnes si vezmeme na paškál brainstorming. Každý z nás s ním máme nějakou zkušenost a někteří i tu z dětských kolektivů. Je to asi nejznámější metoda pro generování nápadů (v překladu „mozková bouře“). Cílem brainstormingu je vygenerovat co největší počet řešení problému – ty píšeme na flipchart, lepíme post-ity na tabuli nebo zkrátka jen slovně střílíme nápady.
Brainstorming patří mezi metody divergentní fáze práce s nápadem a rozhodně je cenná kvůli svému týmovému přesahu. Současně je to ale metoda brutálně náročná pro facilitátora a desetinásobně to platí v dětských kolektivech.
Na školeních pro pedagogy jsme vždy překvapeni, kolik pedagogů brainstorming používá, jak náročná jsou jejich zadání (například témata celoročního projektu) a že jednotlivé brainstormovací seance hodnotí jako úspěšné. Po hodině školení ale často zcela změní názor a zpětně reflektují techniku jako začátek následných problémů se skupinou nebo v realizační fázi.
Po letech a desítkách brainstormovacích seancí vám teď naservírujeme důvody, proč brainstorming nahradit jinými metodami:
Pokud vás zajímá, jak z toho ven, přečtěte si, jaké varianty nám s dětmi naopak fungují velmi dobře.
Prototýpci, zapsaný spolek
Nejedlého 373/1, Brno 638 00
IČO: 07855800
Číslo účtu: 2001590347/2010
info@prototypci.cz
Nejnovější komentáře