Pro nás nebyl problém nápad najít. Měli jsme jich za poslední roky spoustu – třeba jsme chtěli vyrobit deskovou hru, pěstovat bylinky nebo prodávat strašilky (tenhle mě osobně držel dlouho, protože se fakt dost bojím přemnožení těch potvor). Každý z nápadů jsme si požvejkali, pár dní jsme se jím bavili… no a pak jsme si na něj asi tak po půl roce vzpomněli:-)
Vím, že pro každého to hledání nápadu tak snadné není. A týká se to jak dospěláků, tak i dětí. Myslím, že tam velkou roli hraje jakýsi strach z komplexnosti – teda z neschopnosti pokrýt všechny aspekty budoucího projektu. Je to dost o sebedůvěře. A taky o hezky zaprděným pohodlným pokojíčku, ze kterýho se nechce ven do mrazu. Za každým nápadem je taky spousta práce, že jo:-)
Dnes už konkrétní nápad nevidím jako zásadní. Nápady přicházejí a odcházejí. Lidi vymýšlejí fakt kraviny a některý se i prodávají🙂 Jen se mrkněte. Nápad je jedna věc, ale bez následné dřiny a přeskakování překážek to pak nejde. A tam většina podnikatelů / vynálezců odpadá.
Je super, když s nápadem přijdou děcka, ale za to, že ho přinesu já se teda nestydím. Zrovna naše stromkování je spíš moje iniciativa. Taky věřím, že se to dolování nápadů dá naučit a dá se to semtam i řízeně. Stačí to vzít od podlahy – a na tý obvykle leží problém a nikoliv nápad.
Před pár lety jsem pracovala s teenagerama jako kouč – pomáhala jsem jim s jejich vlastními projekty na téma bezpečnost na internetu. Ze 100 dětí (13-15 let) bylo tak 20, který měly nápady a současně i schopnost je nějak převést do praxe. Ostatním jsme s dalšími koučkami interně říkaly “mrtvoláci” a nefungovalo na ně skoro nic. Nezabíraly techniky na rozproudění kreativity, konkrétní návrhy na témata projektů, pomoc s technickou stránkou, povzbuzování kamarádské nebo mateřské… Semtam se někdo chytl, ale byla to docela dřina.
Pořád jsme dumaly, čím to je, že se ty děcka nechytaj. A jestli vás napadá, že jsme třeba byly koučky na prd, tak to je možná platná úvaha, ale já jsem si každopádně všimla, že těm mým “mrtvoláckým” puberťákům chyběla minimálně jedna (ale dost často všechny) z těchto ingrediencí:
Když to ale otočím, tak stačily dvě tři tyhle přísady a vznikaly super projekty. Nutnou podmínkou byla schopnost se do projektu ponořit a naučit se, co neumím. Taková základní pozitivita. V každém ročníku jsem měla tu čest kápnout na děcka, který do toho uměly říznout.
Poznala jsem puberťáky, co ve třinácti vykopnou profi web, vymyslí scénář, nakreslí motion video, vytvoří nápaditý letáky nebo zorganizujou divadelní představení. Jednoduše mají schopnosti, který byste v jejich věku nečekali. A světe div se – většinou ty schopnosti nezískali ve škole, ale mimo ni. A to je něco, co mi od té doby vrní v hlavě. Napíšu to natvrdo – jakože fakt nechci mít doma jeden takovej zombie exemplář.
Jak se tak dívám kolem sebe na lidi, kterým se daří realizovat svoje nápady, tak obvykle začínají problémem a nikoliv konkrétním výrobkem nebo službou. Ještě jsem neviděla, že by fungoval takový ten z filmů profláklý model “tohle teď frčí, tak se svezem na vlně a napakujem se”, ale třeba trpím výběrovou slepotou a vytípávám si určitý typ lidí.
Zkusím shrnout, proč nás drží stromky a třeba z toho vypadne nějaký mininávod, jak takový problém hledat a jak z něj vykřesat podnikatelský nápad:
Při hledání nápadu, projektu a obecně k úvodu do prototýpkování se můžou hodit i následující kreativní techniky. Vlastně jsme si v průběhu našeho tvoření zkusili v nějaké modifikaci všechny:
CSI Lab (Creative Skills for Innovation Laboratory) je trochu náročná na čas a hodí se spíš pro větší skupinky, ale kloboukový přístup používáme vlastně skoro u každé křižovatky. Tady je ukázka praktického použití.
Spagetti / Marshmallow Challenge – jednoduchá a fakt zábavná technika, jak rozproudit kreativitu i probudit týmového ducha. Stačí jen 20 špaget, kousek provázku, pásky a jeden marshmallow. Úkol je jednoduchý – během 18 minut postavit co nejvyšší stavbu s tím, že mashmallow má být nahoře:-) Nekoukejte se na výsledky jiných dřív než věž postavíte:-) Možná vám pomůže TEDx Toma Wujece.
5 whys – znáte takovýto “proč” období u dětí? Celkem náročný co? 😉 Další příklad toho, že v dospělosti objevujem kolo. Děcka tohle umí líp. Technika, která odhalí skutečný problém – stavět nápad nad ním bude radost!
Human Centered Design – pokud něco děláte, pak to bude pro lidi (nebo aspoň živé tvory). Umět si tento fakt držet v hlavě od nápadu až po realizaci může ušetřit spoustu frustrace. Doporučuji kouknout aspoň na krátký kurzík zdarma na Seduu.
Design Thinking – naprosto skvělý koncept, který ovšem děti učit nemusíte. Jako dospělákovi ale doporučuji osvěžit si, jak nápady proměnit v prototyp; jak si funkce výrobku ověřovat na lidech; jak od nápadu umět utéct, když nefunguje… Takový český úvodík zde, ale dají se dohledat kvanta lepších článků v angličtině.
Libdesign – všechny možné kreativní metody moc hezky zpracované brněnským KISKem zde. Mám i fyzické kartičky a semtam si je ráda projdu a zkusím něco nového na děcka, na sebe, ale i na kolegy nebo klienty v práci:-)
Ještě co nám osobně posloužilo při úvodním průzkumu na téma vánoční stromky a kde jsme načerpali tuny inspirace:
Prototýpci, zapsaný spolek
Nejedlého 373/1, Brno 638 00
IČO: 07855800
Číslo účtu: 2001590347/2010
info@prototypci.cz
Nejnovější komentáře