Naším tématem je dlouhodobě rozvoj a udržení kreativity u dětí, ale občas se setkáváme i s opačným “problémem”. A to s dětmi, které jsou až extrémně kreativní.
Co to znamená, jak takové děti poznáme, jak s nimi pracovat a proč má smysl to o nich vůbec vědět?
Výzkumy ukazují, že kreativní jedinci jsou velmi citliví a vnímaví k prostředí, ve kterém se pohybují. Proto je důležité jim poskytnout zázemí, které podporuje jejich kreativitu a umožnit jim být sami sebou. Může to být například prostředí, kde jsou akceptováni a oceněni za svou originalitu a kreativitu. Zároveň je ale nutné dbát na to, aby si udrželi životní rovnováhu a vytvořili si odolnost vůči negativním důsledkům své extrémní a jinak veskrze pozitivní schopnosti jednat a uvažovat “out of the box”.
Vysoce kreativní lidé mohou čelit mnoha problémům v oblasti pracovního, nebo v případě dětí, školního prostředí, mezilidských vztahů a osobního života. Patří mezi ně například:
Tip pro pedagogy
Jestli ve výčtu základních rysů extrémně kreativních jedinců poznáváte některého ze svých žáků, je nezbytné tomu přizpůsobit jak skupinovou, tak individuální práci ve třídě. Máte ve dvojici kreativce na opačných pólech kreativity a chcete po nich, aby společně pracovali na jednom úkolu? Zkuste si raději napřed udělat s celou třídou jednoduchou diagnostiku míry kreativity, která vám napoví, jak na tom každé z dětí je. Pokud máte ve skupině děti velmi rozdílné úrovně kreativity, raději volte individuální aktivity pro trénink divergentního myšlení a se skupinovou prací raději počkejte. Pro jednoduchou diagnostiku můžete využít například pracovní list 30 kruhů.
Princip je jednoduchý – do připravených kruhů děti během 1 minuty zakreslí co nejvíce různých obrázků. Ve třídě pravděpodobně najdete děti, které zakreslí sotva první řádek, ale také děti, které vyplní téměř celý list. Pro vás je tato informace velmi cenná a jasně vám ukáže na možné potíže ve vzájemné spolupráci těchto dvou extrémů. Pravidelným zařazováním podobných aktivit a aktivit na rozvoj divergentního myšlení, můžete docílit vyšší míry kreativity u dětí, které mají nápadů málo a tím částečně setřít propastný rozdíl mezi žáky, kteří jsou na opačných pólech v kreativním myšlení.
A jak extrémně kreativním dětem pomoci?
Prototýpci, zapsaný spolek
Nejedlého 373/1, Brno 638 00
IČO: 07855800
Číslo účtu: 2001590347/2010
info@prototypci.cz
Nejnovější komentáře