Za většinou našich životních voleb stojí inspirativní osobnost a její příběh. Inspirace je naprosto zásadní pro rozvoj podnikavosti a kreativity, protože se nám její projevy spojí s lidmi z masa a kostí a mnohé z dětí, které samy sebe označují jako nekreativní napadne, že by přece jen stálo za to svoji podnikavost uchopit, být odvážnější, něco nového se naučit a poskládat si život podle svého.
Inspirace je všude kolem nás, ale naše schopnost ji vytěžit se liší. Zatímco jednomu dítěti stačí letmý kontakt, video nebo převyprávěný příběh, jiným víc sedí intenzivní osobní setkání, na kterém je možnost se doptávat, vyzvídat a navnímat.
Jak zařídit, aby kolem nás inspirace jen neprošla, ale abychom z ní vytěžili maximum? Jednoduše – stačí trochu potrénovat naši všímavost k příběhům a zkušenostem, které k nám promlouvají skrze konkrétní lidi, firmy, místa nebo věci kolem nás.
Nám se osvědčilo nabízet dětem inspiraci kdykoliv to jen trochu jde:
Děti nejlépe reagují na osobní kontakt s inspirátory, kdy mají možnost s nimi přímo interagovat a nejlépe je zažít v jejich přirozeném prostředí, při jejich práci nebo tvůrčím procesu. Interakce s inspirátory jsou v zásadě dvojího typu – řízené a náhodné. Spoléhat na ty náhodné můžeme, ale větší jistotu zásahu budeme mít těmi řízenými a je jedno, jestli je děti zažijí v rodině nebo ve škole. Mají podobu různých návštěv, exkurzí nebo besed a dnes není nijak těžké se k nim dopracovat.
My se z takových setkání snažíme vytěžit maximum a trénujeme si všímavost k různým aspektům příběhu. Osvědčily se nám otázky, na které děti hledají odpovědi a tím si ujasní, jaké vlastnosti a zkušenosti vlastně takový inspirátor má. Vytvořili jsme si baterii 50 takových otázek ve třech oblastech:
My sice používáme pracovní listy a docela propracované skupinové i individuální aktivity, ale mnohdy stačí vytvořit si trochu času (před nebo po kontaktu) a dětem nabídnout těchto pár konkrétních otázek na příběh inspirátora:
Většina otázek nesměřuje k výsledkům práce inspirátora, které děti zajímají zpravidla nejvíc. Některé skupiny se ptají hned ze začátku na docela zajímavé věci, ale mnoho dětí brousí po povrchu – kolik kdo vydělává, co studoval, kde pracuje nebo kolik stojí výrobky… My ale chceme znát všechny ty věci okolo a zaměřujeme se na vývoj osoby, na její klíčová rozhodnutí, na to, jak umí zpracovat chybu a vyrovnat se s překážkami. Chceme slyšet, že se také něco nedařilo nebo nedaří, že je potřeba umět plánovat, že vytrvalost a spolehlivost jsou fakt důležité, že je potřeba někdy riskovat, překonat náročná obdobími, balancovat osobní a pracovní život a hlavně se usmívat, když jdeme do práce i z ní…
Na závěr pár tipů, jak lze dětem inspiraci zprostředkovat:
Inspirující mohou být i selhání a chyby. Doporučujeme například cyklus FuckUp Nights https://www.fuckupnights.cz/ (resp. na tomto Youtube kanálu). Jde o sérii pravidelných setkání, během kterých známé osobnosti mluví nikoli o svých úspěších, ale naopak o věcech, které se jim nepovedly. A mnohdy jsou to selhání opravdu velká. Právě sdílení, jak se s chybou vypořádat a že neúspěchy jsou přirozenou součástí života, je velmi silným motorem pro řadu dětí.
Na závěr jedno drobné připomenutí – největší inspirací ve škole jste vy sami. Sdílejte se svými žáky své nápady, vlastní zdroje inspirace a učení, způsoby práce i vyrovnávání se s nejistotou a chybami
Jeden z našich osvědčených programů pro školy se jmenuje Síla inspirace. Na každou z takových akcí si zveme kreativního profíka, který dětem představí nejen svoji profesi, ale také to, jak plynou jeho dny, co vystudoval, co ho baví a nebaví. Děti mají samozřejmě možnost se na cokoliv zeptat.
Následuje návazný program ve skupinkách, kdy si naplno uvědomujeme kompetence podnikavých lidí a vztahujeme jen k sobě samému.
Prototýpci, zapsaný spolek
Nejedlého 373/1, Brno 638 00
IČO: 07855800
Číslo účtu: 2001590347/2010
info@prototypci.cz
Nejnovější komentáře