Ochočte si poštovní opici…

Konečně je tady téma veskrze praktické. Jestli máte jakýkoliv obsah a chcete ho dostat k lidem, tak vám můžou dobře posloužit newslettery. Dnes bude řeč o nich.

Sranda je, že pro naše děti je email (tedy i newsletter) mastodont a tak nějak nechápou, k čemu je to dobré, když jde všechno vyřešit po messengeru. Naštěstí mi nějak uvěřily, že se to hodí.

Mám osobní zkušenost s pár newsletterovacími mašinkami a vždy se pokorně vracím k Mailchimpu. Tahleta chytrá opice je vevnitř nepřekonatelně přehledná a navíc do dvou tisíce kontaktů zcela zdarma. Hned při rozjezdu blogu jsme si za každý článek přidali políčko pro sběr adres (je i na konci tohoto článku) a taky jsme si vytvořili propojení s Facebookovým profilem. Extra suprově to teda nevypadá, ale funkční to je a časem to nějak vyladíme.

Proč vlastně newsletter potřebujeme? Inu protože emailových kontaktů není nikdy dost. Za těmi emaily se totiž skrývají lidé, kteří se u vás prošli a asi se jim ta procházka líbila a snesou vás i víc. A jak je známo, takový fanda se stane potenciálním zákazníkem snadněji (a levněji) než nějaký týpek z ulice.

V našem případě hodně předbíháme. U nás je zatím Mailchimp místo, kde si můžeme vyzkoušet spoustu nových věcí a pochopit, co to je třeba automatický mailing, šablona nebo A/B testování. A záměrně jsem použila slovíčko “pochopit”, protože do profi rutinního mailování máme daleko jak děti, tak i já.

Nechci úplně dublovat docela povedené návody na nastavení Mailchimpu. Takový úvodík je třeba zde nebo v tomto článku.

Při nastavování Mailchimpu si pocvičíte angličtinu, ale věřte, že se tam jen těžko ztratíte. Jak založit účet je podrobně popsané tady. Na celou akci vám bude stačit 20 minut i s prvním rozkoukáním.

Jen drobnost - k hromadnému mailingu musíte mít souhlas odběratele. Proto emaily sbíráme postupně a přes jasné výzvy. A na konci každého newsletteru pak musí být i možnost spravovat a odhlásit odběr. Ale s tím se počítá, a tak ty povinné formulky dodává Mailchimp sám od sebe.

Možnosti Mailchimpu jsem ohromné, ale my (nebo děti) opravdu nepotřebujeme nějaké pokročilé znalosti. Stačí nám vědět:

  • kde najdeme seznamy kontaktů a jak vytvořit formulář, kterým nám do něj budou padat adresy
  • že si můžeme vytvořit vlastní šablonu (template)
  • a že existuje něco jako RSS (Automated) kampaň

RSS newsletter...

...se odešle vždy, když najde na určeném webu nový článek - ideální pro blogy jako je ten náš. Tudíž ve finále nemusíte nějak složitě vodit svoje fandy za obsahem, ale hezky jim ho doručíte až do emailové schránky, a to prosím pěkně zcela bez práce. Vytvořit takovou kampaň není nijak složité a opravdu to daly naše děti. Ono to prostředí je totiž takové až dětsky jednoduché a při troše vysvětlování a semtam přeložení nějaké té větičky bude všechno jasné během chvilky. Jestli jste nikdy nepracovali s podobnou mašinkou, tak možná budete stažení hrůzou, že tam něco pokazíte. Děcka tenhle nesmyslný blok mít nebudou. Teda naše to tak neměly - prolezly si to, proklikaly, nahrávaly obrázky a mazaly celé šablony. Taky  u toho nadávaly a pak se lopotně patlaly s texty (ty teda beru obvykle spíš jako inspiraci a následně přepisuju, ale  Anouš mě vždycky stejně setře, že jsem tomu celému nijak zvlášť nepomohla).

Jo a pozor. Kluci si víc hráli jeden den, ale pak do toho naskočila Anička a dokonce máme videodůkaz jejího snažení. A jestliže máte založený účet na Mailchimp, tak s její pomocí hravě zvládnete automatickou kampaň rozjet.

Rozvržení a RSS kódy jsem pak učesala už jen lehce. Dá se říct, že výsledný newsletter je opravdu práce děcek:-)

Chcete vidět naše hotové dílko

To, že to chce ještě péči je jasné, ale teď nám slouží poštovní opice víc než dobře. Do budoucna můžeme ladit všechno možné - vylepšovat grafiku, texty, výzvy k akci, načasování, vyhodnocovat úspěšnost jednotlivých mailů, testovat jak o život a integrovat s dalšími systémy. Na to ale přijde řada počítám za pár let a tady budu muset asi pěkně šprtat dopředu.

Mailchimp má i svoje mínusy. Jedním z těch nepříjemných je, že maily mohou padat do SPAMu. S tím se dá něco dělat jen do určité míry a berme to jako daň za to, že se naprosto bez práce propracujeme aspoň k nějakému procentu fanoušů. Taky se těšte, až přesáhnete 2000 odběratelů - pak už budete muset hezky počítat, které řešení je pro vás to pravé. My jsme rádi za našich sedm statečných!

Přidejte se k nim a těšte se na další porci Protoýpků:-).

 

Sdílejte tento článek
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Diskuze